مجله علمی - تفریحی
مجله علمی - تفریحی
گرداوری برترین ها در این وبلاگ

احتمالا شما هم وقتی به منوی Shutdown  می روید گزینه های متعددی را مشاهده کرده اید. اگرچه اکثر افراد اغلب فقط دکمه Shutdown را فشار داده و کامپیوتر را کاملا خاموش می کنند ، گزینه های دیگر مزایای بسیاری دارند و استفاده از آنها به شما کمک می کند با جلوگیری از یک راه اندازی (start-up) طولانی به نحو مطلوب تری از کامپیوتر خود استفاده کنید. این گزینه ها می توانند شما را سردرگم کنند چون بعضی اوقات با اسامی مختلفی خوانده می شوند.اما وقتی مفهوم هریک از آنها را بفهمید استفاده از آنها بسیار آسان می شود.برای فهم اینکه چگونه از هریک از این گزینه ها استفاده کنیم ، ما باید بدانیم که هرکدام از آنها دقیقا چه کاری را انجام می دهند.

تفاوت

Shutdown (خاموش کردن) :  خوشبختانه شما آشنایی زیادی با این گزینه دارید.کلیک برروی Shutdown سیستم عامل را بسته و برق کامپیوتر را کاملا قطع می کند. راحت بود ، مگه نه ؟ به همین علت است که اکثر افراد این گزینه را بدون در نظر گرفتن سایر گزینه ها انتخاب می کنند. اما استفاده از سایر گزینه ها به جای Shutdown مزایای بسیاری دارد.

Standby (گاهی به آن Suspend یا Sleep می گویند) : وقتی Standby را فشار می دهید ، کامپیوتر از وضعیت فعلی سیستم شما یک نسخه پشتیبان در رم تهیه می کند.(به عنوان مثال پنجره ها یا برنامه هایی که باز هستند). رم حافظه ای با ظرفیت کم و سرعت زیاد در کامپیوتر است. اما از نوع حافظه های فرار (Volatile) است.(به این معنی که برای ذخیره کردن اطلاعات به برق نیاز دارد). زمانی که کامپیوتر در حالت Standby قرار می گیرد. هنوز مقدار کمی برق مصرف می کند.(به اندازه ای که بتواند اطلاعات را در رم زنده نگه دارد). در این حالت همه بخش های دیگر کامپیوتر (از جمله هارد دیسک) خاموش می شوند. پس در این حالت جابه جا کردن کامپیوتر قابل حمل از جایی به جای دیگر مانعی ندارد.

زمانی که کامپیوتر را دوباره روشن می کنید ، اطلاعات از رم به جایی که باید قرار گیرند باز می گردند.از آنجایی که رم حافظه ای است سریع ، کامپیوتر شما به سرعت راه اندازی می شود و دقیقا به وضعیت از Standby باز می گردد. این کار از راه اندازی کند سیستم در حالت قبلی جلوگیری می کند چون در این حالت کامپیوتر کاملا خاموش نمی شود.

Hibernate (خواب زمستانی) : زمانی که شما فرمان Hibernate را صادر می کنید ، کامپیوتر وضعیت فعلی سیستم را در هارد دیسک ذخیره می کند. هارد دیسک از نظر سرعت خیلی کندتر از رم است .اما یک حافظه غیر فرار (non-volatile) محسوب می شود.به این معنی که هارد دیسک ها با قطع برق هم می توانند اطلاعات را در خود نگه دارند و با قطع برق مانند رم اطلاعات آنها پاک نمی شود. قرار دادن کامپیوتر در وضعیت Hibernate به شما اجازه می دهد که وضعیت فعلی سیستم مانند برنامه ها یا پنجره های باز را ذخیره کنید ، در حالی که کامپیوتر کاملا خاموش است و هیچ برقی مصرف نمی کند. روشن کردن کامپیوتر در این حالت دقیقا شما را به همان وضعیت قبلی که در حال کار روی آن بودید باز می گرداند و پروسه طولانی راه اندازی را نیز انجام نمی دهد. Hibernate کندتر از Standby عمل می کند. اما زمانی که کامپیوتر در این وضعیت باشد هیچ برقی مصرف نمی کند.

جدا از این سه گزینه یک گزینه دیگر به نام Hybrid Sleep هم وجود دارد که در انتهای متن به آن می پردازیم.

خوب حالا ما تفاوت بین این سه گزینه را به خوبی می دانیم ، اما چگونه یک فرد می تواند از مزایای آنها استفاده کند ؟ به طور کلی من هیچوقت از Shutdown استفاده نمی کنم. مگر اینکه کامپیوتر به راه اندازی مجدد نیاز داشته باشد. (مثلا به طور خودکار این کار را انجام دهد یا برنامه جدیدی بر روی سیستم نصب شده باشد.) . به نظر من تا زمانی که گزینه هایی مانند Standby و Hibernate وجود دارند. هیچ دلیلی برای استفاده از Shutdown نیست.

"استفاده موثر"

چه زمانی از Standby استفاده کنیم ؟ Standby گزینه بسیار خوبی است چون به شما اجازه می دهد کامپیوتر خود را سریعا خاموش کنید و در عرض چند ثانیه آن را روشن کرده و کار خود را ادامه دهید. تنها عیب آن این است که در این وضعیت مقدار کمی برق مصرف می شود ، که اگر شما از یک کامپیوتر قابل حمل استفاده می کنید توجه به این نکته بسیار حیاتی است. اگر می خواهید برای مدت 15 دقیقه یا زمانی در این حدود کامپیوتر را ترک کنید Standby گزینه مناسبی است. فقط دکمه Standby را فشار دهید و وقتی به پای کامپیوتر بازگشتید فقط در عرض چند ثانیه همه کارهای قبلی خود را بر روی صفحه نمایش در اختیار خواهید داشت. همچنین با این کار در زمان لازم در مصرف برق صرفه جویی کرده اید.

چه زمانی از Hibernate استفاده کنیم ؟ فرض کنید شما نمی خواهید کامپیوتر خود را Standby کنید. اگر کامپیوتر شما به برق وصل نباشد و شما برای مدت چند ساعت آن را به حال خود رها کنید ، وقتی بر میگردید با کامپیوتری مواجه می شوید که شارژ آن کاملا خالی شده است. این زمان دقیقا زمانی است که شما باید از Hibernate استفاده کنید. حدودا 30 ثانیه زمان می گیرد تا کامپیوتر شما به حالت Hibernate برود. اما در این وضعیت کامپیوتر برقی مصرف نکرده و می توانید دوباره کار خود را خیلی سریع تر از یک Shutdown کامل دنبال کنید.

Hybrid  Sleep (خواب دورگه) : Hybrid Sleep چیزی بین Sleep و Hibernate است. به این صورت که با انتخاب این گزینه اطلاعات رم در هارد دیسک ذخیره می شوند (مانند Hibernate) ولی کامپیوتر کاملا خاموش نمی شود و مانند Sleep در این حالت نیز رم با مصرف مقدار کمی برق به کار خود ادامه می دهد. در این وضعیت اگر شارژ کامپیوتر شما رو به اتمام باشد ، کامپیوتر به طور خودکار از حالت Sleep خارج شده و Hibernate می شود و با استفاده از اطلاعاتی که قبلا بر روی هارد دیسک ذخیره کرده است ، برنامه های باز شما را دوباره نمایش می دهد. لازم به ذکر است این گزینه با معرفی ویندوز ویستا به عنوان یک قابلیت جدید به ویندوز اضافه شد.

شاید شما هم با شنیدن نام این گزینه به این فکر کنید که این گزینه در کدام قسمت ویندوز قرار دارد که تا به حال با آن مواجه نشده اید! برای فعال کردن Hybrid Sleep در ویندوز هفت مسیر زیر را دنبال کنید :

Control Panel – Power Options – Change Plan Setting – Change Advanced Power Setting – Sleep – Allow Hybrid Sleep

با فعال کردن Hybrid Sleep  هرگاه از منوی Shutdown گزینه Sleep  را انتخاب کنید ، کامپیوتر به جای Sleep وارد وضعیت Hybrid Sleep  می شود.


ارسال در تاريخ پنج شنبه 28 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط ارمین